تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
نسخه چاپی/شهر کتاب
تاریخ : شنبه 5 مهر 1399 کد مطلب:22519
گروه: گفت‌وگو

رازهایی که هیچ‌کس از آن خبر ندارد

گفت‌وگو با الهام فلاح

مرکز فرهنگی شهر کتاب چند پرسش کوتاه درباره‌ی کتاب خواندن و انس با کتاب با نویسندگان و دیگر صاحب‌نظران اهل فرهنگ مطرح کرده است تا از کتاب‌ها، نویسندگان و شخصیت‌های داستانی محبوبشان بگویند. به‌تدریج این پاسخ‌ها در اختیار مخاطبان عزیز قرار می‌گیرد.

پاسخ‌های الهام فلاح نویسنده‌ی آثاری چون خونمردگی، همه‌ی دختران دریا، زمستان با طعم آلبالو،  به من نگاه کن و ... در  ادامه می‌آید:

 

چه کتاب‌هایی را قبل از خواب می‌خوانید؟

کتاب‌هایی که قرار است بازخوانی شوند؛ یعنی کتابی را که بار اول است می‌خوانم، زمان پیش از خواب را برای مطالعه آن کتاب برنمی گزینم.

آخرین کتاب بی‌نظیری که خواندید چه بود؟

آخرین کتاب بسیار خواندنی و خوبی که خواندم جنون خدایان اثر امیر خداوردی بود؛ که دو ماه پیش منتشر شده.

کتاب کلاسیک مورد علاقه‌تان چیست؟‌

بدون شک آناکارنینای جناب تولستوی.

کدام رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، منتقد، روزنامه‌نگار و یا شاعر را در حال حاضر بیش از همه تحسین می‌کنید؟

 احمد غلامی را به‌عنوان روزنامه‌نگار بسیار می‌پسندم. نگاه انتقادی فرشته نوبخت هم نگاه سالم و درخوری است. رمان‌نویس ایرانی شاید محمود دولت‌آبادی هنوز رقیبی نداشته باشد و یا مدرس صادقی. میان شاعران هم بدون شک سید علی صالحی را بسیار می پسندم.

به نظر چه کسی درباره کتاب‌تان بیشتر از همه اعتماد دارید؟

 معدود دوستان نویسنده‌ای که از صداقتشان مطمئنم و خیرخواهی و نداشتن کینه و بغض. غیر از آن نظر خوانندگان حرفه‌ای هم برایم بسیار اهمیت دارد.

چه زمانی کتاب می‌خوانید؟

تقریبا روزی دو ساعت برای رفت و برگشت به محل کارم در راهم. در طی مسیر کتاب می‌خوانم. روزهای جمعه بهترین تفریحم خواندن کتاب است و پیش از خواب حتما.‌

چه چیزی بیشتر از همه شما را در ادبیات تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

 بیشترین چیزی که در ادبیات برایم عجیب و شگفت بود و هست، تاثیر آن در بازشناسی خودم بود.  با ادبیات توانستم وجوهی از خودم را ببینم و بشناسم که فارغ از جهان ادبیات ممکن نبود. ادبیات زمانی که بخش غیرقابل حذف زندگی کسی شود بدون شک از او آدم تازه‌ای خواهد ساخت.

از خواندن چه ژانرهایی بیش از بقیه لذت می‌برید‌ و از چه ژانرهایی دوری می‌کنید؟

 رمان‌هایی که بر بستر تاریخ نگاشته شده‌اند برایم لذتبخش هستند. رمان‌های روانشناسانه همین‌طور. کلا رمان‌های شخصیت‌محور را بیشتر از ماجرامحور می‌پسندم. چندان مخاطب رمان‌های فانتزی و ژانر وحشت نیستم. علمی تخیلی هم. از بچگی سراغ اینطور کتاب‌ها نمی‌رفتم چرا که با ذائقه واقع‌گرایانه من چندان همگون نبود.

دوست داشتید کدام کتاب را که توسط نویسنده دیگری نوشته شده شما می‌نوشتید؟

 دوست داشتم نویسنده مادام بوواری بودم به جای جناب فلوبر یا نویسنده رمانی مثل همسایه‌های احمد محمود.

کتاب‌های‌تان را چطور دسته‌بندی می‌کنید؟

 ترجمه و تالیف و خود این دو بسته به نویسنده و مترجم‌ها و بخشی کتاب‌های تاریخ و بخشی دیگر کتابهای روانشناسی و فلسفه و کتابهای شعر و دیوان‌ها و شاهنامه و بیهقی هم که جای خود.

مردم از پیدا کردن چه کتابی در قفسه شما تعجب خواهند کرد؟

 گمانم پیدا کردن رمانی با نام حریم عشق. یکی از آن بست سلرهای رمانس عامه‌پسند که اگر هدیه نبود نگهش نمی‌داشتم و همین‌طور چند جلد کتاب کودک که البته مربوط به سنین یک تا سه ساله است و بقدری با نقاشی و اشعارشان حالم خوش میشود که هر ازگاهی برمی‌دارم و با کیف نگاهشان می‌کنم.

قهرمان داستانی مورد علاقه‌تان و شخصیت منفی مورد علاقه‌تان کیست؟

 قهرمان داستانی مورد علاقه من آناکارنیناست و اسکارلت اوهارا در بربادرفته، اما کسی که از او بیزارم و هرگز نامش از یادم نخواهد رفت هوگو رسک در رمان تصرف عدوانی است.

 

در زمان کودکی چه نوع خواننده‌ای بودید؟ چه کتاب‌های کودکانه و چه نویسندگانی برای شما جذاب بودند؟

در زمان کودکی هم سراغ فانتزی و علمی تخیلی نمیرفتم؛ مثلا ژول ورن و آسیموف را هرگز نخواندم؛ اما رمان‌هایی که مثل آن شرلی و بابا لنگ‌دراز و دختری به نام اما، بلندی‌های بادگیر، تام سایر و ... را می‌پسندیدم.

اگر قرار باشد یک شام تدارک ببینید از بین سه نویسنده‌ای که در قید حیات هستند و   آن‌ها که نیستند کدام را انتخاب می‌کنید؟

 از بین آن‌ها که هستند دلم می‌خواست گلی ترقی، بلقیس سلیمانی و زویا میرزاد را دعوت کنم. نمی‌خواهم زنانه و مردانه کنم اما دیدن این خانم‌ها برایم بسیار جذاب است و از میان نویسندگان فقید حتما دلم می‌خواست سیمین و جلال و صادق هدایت را وعده بگیرم.

آیا آخرین کتابی را که قبل از آن‌که تمامش کنید کنار گذاشته‌اید، به یاد دارید؟

 بله آخرین کتابی که نیمه رهایش کردم هتل انایورت بود. نه اینکه کتاب بدی باشد. بسیار بیمار شدم و نصفه ماند و یاداوری آن بیماری رغبتم را برای ادامه کتاب از من می‌گیرد.

دوست دارید چه کسی زندگی‌نامه شما را بنویسد؟

 خودم بنویسم خیلی بهتر است. من رازهای زیادی دارم که هیچکس از آنها خبر ندارد.

می‌خواهید در آینده چه کتابی بخوانید؟

اولین کتابی که برای خواندن دم دست گذاشته‌ام کتاب توتالیتاریسم هانا آرنت است.

http://www.bookcity.org/detail/22519