تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
نسخه چاپی/شهر کتاب
تاریخ : دوشنبه 27 دی 1400 کد مطلب:29158
گروه: گفت‌وگو

چرا ناشر قدیمی‌ به نمایشگاه مجازی نمی‌آید؟

مسئول انتشارات و کتابفروشی «اسلامیه» به عنوان قدیمی‌ترین کتابفروشی تهران در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و تاثیر آن بر صنعت نشر و همچنین وضعیت کتابفروشی‌ها گفت که چون در این رویداد شرکت نمی‌کند، نمی‌تواند درباره آن نظر بدهد.

ایسنا:  سیدمحمدباقر کتابچی می‌گوید که انتشارات و کتابفروشی «اسلامیه» امکانات آمدن به نمایشگاه مجازی کتاب را ندارد و همچنین بیان می‌کند: اقبال مردم به کتاب و کتابخوانی به شدت کاهش پیدا کرده و کتاب‌های ما هم کتاب‌های مذهبی است و اقبال مردم به مذهب هم کاهش پیدا کرده.

مسئول انتشارات و کتابفروشی «اسلامیه» به عنوان قدیمی‌ترین کتابفروشی تهران در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و تاثیر آن بر صنعت نشر و همچنین وضعیت کتابفروشی‌ها گفت که چون در این رویداد شرکت نمی‌کند، نمی‌تواند درباره آن نظر بدهد. 

او در عین حال در توضیح بیشتر درخصوص علت این ماجرا اظهار کرد: امکاناتش را نداشتیم. جلو کاغذی که به ما داده می‌شد گرفته شده و چاپ کتاب با کاغذ آزاد آن‌قدر گران درمی‌آید که جرات نمی‌کنیم مبلغ کتاب را به مشتری بگوییم که بخواهیم از او پول بگیریم. خزانه ما هم که به خدا وصل نیست. مقدار محدودی کتاب داشتیم که خودمان آن‌ها را می‌فروشیم. به همین خاطر، اصلا در نمایشگاه مجازی کتاب شرکت نکرده‌ایم.

کتابچی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره این‌که برای دوام فعالیت خود چه کار می‌کنند، بیان کرد: اقبال مردم به کتاب و کتابخوانی به شدت کاهش پیدا کرده است و دیگر این‌که کتاب‌های ما هم کتاب‌های مذهبی است و اقبال مردم به مذهب هم کاهش پیدا کرده، این است که روی پیلوت آمدیم؛ فقط در حدی که بتوانیم زندگی خودمان را بچرخانیم، به کارگران‌مان جوابگو باشیم، آن‌ها را بیرون‌ نکنیم تا زندگی‌شان از هم نپاشد، ادامه می‌دهیم تا شاید گشایشی شود.

او افزود: مواد اولیه، به‌ویژه کاغذ، مرکب و... به قدری گران شده که خیلی از کتابفروشی‌ها کارشان را متوقف کرده‌اند یا به کتاب‌های دیجیتالی روی آورده‌اند. قبلا تیراژ کتاب‌های ما حدودا دوهزار نسخه بود. اما الان درمورد کتاب‌های پرمصرف به هزار یا ۵۰۰ و در مورد کتاب‌های کم‌مصرف‌تر به ۵، ۱۰ و ۲۰ نسخه یا بعضا نسخه‌های دیجیتالی رسیده‌ایم. 

با این حال سیدمحمدباقر کتابچی به این‌که در نمایشگاه حضوری کتاب شرکت می‌کردند اشاره کرد و گفت: آن موقع خوب بود. اقبال مردم هم خوب بود و ما هم شرکت می‌کردیم. البته آن هم تا زمانی که کاغذ این مشکل را نداشت.

این ناشر در پایان بیان کرد: پارسال همین موقع تقاضای کاغذ دادیم، حالا یک سال می‌گذرد و هنوز در صف هستیم و به ما کاغذ نداده‌اند. اما قبلا وقتی درخواست می‌دادیم بلافاصله کاغذ را می‌گرفتیم و کتاب‌ها را چاپ می‌کردیم. هر چند به دلیل بحران‌ها تیراژها را مدت‌هاست به شدت پایین آورده‌ایم. البته فقط چاپ کتاب نیست، باید بازگشت پول هم باشد. در حالی که کاغذفروش پولش را نقد می‌خواهد و تا کارت نکشی، کاغذ نمی‌دهد، کتاب را می‌فروشی اما خریدار چک یک‌ساله می‌دهد و بعد هم آن چک برگشت می‌خورد. با این شرایط می‌توان ادامه داد؟

سیدمحمدباقر کتابچی پیش‌تر در دیداری همزمان با نخستین روز «هفته کتاب» با حضور علیرضا نادعلی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از این‌که سنگ‌فرش کردن خیابانی که کتابفروشی‌اش در آن واقع شده، موجب سخت شدن عبور و مرور و به دنبال آن تعطیلی چاپخانه آن‌ها شده گفته بود.

انتهای پیام

 

http://www.bookcity.org/detail/29158