تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
نسخه چاپی/شهر کتاب
تاریخ : یکشنبه 15 اسفند 1400 کد مطلب:29446
گروه: گفت‌وگو

«فلسفه شکسپیر» در بازار کتاب

کتاب «فلسفه شکسپیر» اثر کالین مک گیل با ترجمه کیهان بهمنی روانه بازار کتاب شد.

 ایلنا: مک گیل در کتاب «فلسفه شکسپیر» با رویکرد نقد فلسفی و با نگاهی به چهار تراژدی مهم شکسپیر شامل هملت، اتللو، مکبث و شاه لیر به واکاوی مفهوم دانش و شک و نیز بررسیماهیت «خود» و کیفیت علیت از دیدگاه فلسفه می‌پردازد.

کیهان بهمنی مترجم این اثر در همین زمینه عنوان داشت: در فلسفه‌ی شکسپیر: کشف معنا در پس نمایشنامه، مک‌گین به شکلی نظام‌مند خوانش فلسفی/ادبی خود را از شش نمایشنامه‌ی مشهور شکسپیر در ژانرهای گوتاگون ارائه داده است. نکته‌ی مهم در این اثر به‌کارگیری رویکرد فلسفی است که غالباً رویکردی برتر و جامع در نظر گرفته می‌شود زیرا از همین رویکرد انتقادی می‌توان به عنوان پشتیبانی برای رویکردهای انتقادی دیگر همچون رویکردهای جامعه‌شناختی، روانشناختی و حتی مردم‌شناختی بهره گرفت. در تعریفی ساده، رویکرد نقد فلسفی در ادبیات به شیوه‌ای گفته می‌شود که منتقد تلاش می‌کند با استفاده از بعضی مفاهیم فلسفی شناخته شده، به کشف درونمایه‌های پنهان یک اثر بپردازد.

وی افزود: به دلیل اهمیت ویلیام شکسپر در ادبیات جهان، و به دلیل بعضی نظرات مبنی بر پیچیدگی آثار شکسپیر به دلیل خصوصیت قابلیت سلبی که برای اولین بار توسط جان کیتس به شکسپیر نسبت داده شد، این گونه به نظر می‌رسد که دیدگاه شکسپیر نسبت به جهان داستان‌هایش نگاهی کاملاً بی‌طرف و عاری از هر نوع ایدئولوژی است. اما مک‌گین با استفاده از همین رویکرد فلسفی تلاش کرده است تا ثابت کند علی‌رغم وجود چنین ادعای، همچنان می‌توان فلسفه فکری نویسنده را به نحوی در آثار او جست‌وجو کرد.

بهمنی همچنین درباره شیوه نوشتاری این کتاب عنوان کرد: نویسنده ابتدا به معرفی سه مفهوم فلسفی مورد نظر خود پرداخته است که به ترتیب عبارتند از: آگاهی و شک، خود و علیت. پس از طرح دیدگاه‌های فلاسفه‌ی مختلف در باب این درونمایه‌ها، نویسنده به بررسی تک‌تک این درونمایه‌ها در شش اثر شکسپیر که عمدتاً آثار شناخته‌شده‌تری هستند پرداخته است. در ادامه نیز و در پنج بخش پایانی کتاب، بار دیگر با استفاده از همین درونمایه‌ها به بررسی موضوعی آثار یاد شده و چند نمایشنامه‌ی دیگر پرداخته است. موضوعاتی که در بخش‌های پایانی کتاب مطرح می‌شوند مواردی همچون جنسیت، روانشناسی، اخلاق، تراژدی و نبوغ شکسپیر هستند. این بخش‌ها نیز با استفاده از همان مفاهیم مطرح شده در بخش‌های ابتدایی به نحوی بسط یافته‌اند که کلیت کتاب مبدل به اثری منسجم و یک خوانش فلسفی/آکادمیک از آثار شکسپیر شده است.

لازم به یادآوری است کالین مک‌گین فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه آکسفورد است. از این محقق و نویسنده مقالات بسیاری در زمینه فلسفه و فلاسفه در مجلات معتبری همچون نقد کتاب نیویورک، نقد کتاب لندن، نیوریپابلیک و نقد کتاب نیویورک‌تایمز چاپ شده است. مک‌گین تاکنون در دانشگاه‌های لندن، آکسفورد و راتجر به تدریس فلسفه پرداخته است و در حال حاضر استاد ممتاز فلسفه در دانشگاه میامی است.

انتشارات سیب سرخ این کتاب را با قیمت ۱۰۸ هزار تومان منتشر کرده است.

 

http://www.bookcity.org/detail/29446