تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
نسخه چاپی/شهر کتاب
تاریخ : سه شنبه 3 خرداد 1401 کد مطلب:29896
گروه: تازه‌های کتاب

انتشار گزیده‌ اشعار برنده نوبل

گزیده اشعار لوئیز گلوک، شاعر برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰ با عنوان «زنبق وحشی» با ترجمه رزا جمالی منتشر شده است.

ایسنا: گزیده اشعار لوئیز گلوک، شاعر برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰ با عنوان «زنبق وحشی» با ترجمه رزا جمالی منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، این کتاب در ۸۲ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان در انتشارات ایهام راهی بازار کتاب شده است.

 در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: داوران جایزه نوبل نوشته‌اند که شعر لوئیز گلوک را صدایی اشتباه‌نشدنی دانسته‌اند که به خاطر زیبایی بی‌پیرایه‌اش زندگی شخصی را جهان‌شمول می‌کند. او که از کودکی اولین شاعر مورد علاقه‌اش ویلیام بلیک بوده، گویی که ترانه‌های معصومیت را با صدایی نوین بازآفرینی کرده است. زیبایی روحِ شاعرانه‌ و شهودش او را فراتر از گستره و کانون‌های ادبیات آمریکا ساخته است و این صدای ناب شاعرانه‌ را جهانی کرده است.

 لوئیز الیزابت گلوک برنده نوبل سال ۲۰۲۰، در سال ۱۹۴۳ از پدر و مادری که تباری روس و مجارستانی داشتند در نیویورک متولد شد. او در «لانگ‌ آیلند» بزرگ شد و در دانشگاه کلمبیا درس خواند. سال‌هاست که معلم شعر در دانشگاه‌های آمریکاست. لوئیز برنده پولیتزر جایزه ملی کتاب آمریکا هم بوده و پیش ازاین به عنوان ملک‌الشعرای آمریکا انتخاب شده بود. شعر او در دنیایی وهم‌گون می‌گذرد که یادآورِ خاطرات، فقدان، فراق، جدایی و لحظات حسی زندگی‌ست. توصیفات بسیار ظریف و وسواس در انتخاب کلمات و لحن غنایی از مشخصات کار اوست. او را شاعری اندیشمند خوانده‌اند که  مضامینی نظیر ارتباطات انسانی را در هاله‌ای از ابهام، مورد کندوکاوی شاعرانه قرار می‌دهد.

 در نمونه شعری از این کتاب می‌خوانیم:

تمامِ مدت درباره تو می‌نویسم

بلند گفتم

 هر زمان که می‌گویم من

اشاره‌ای‌ست به تو.

«دریانوردی به سمت بیزانس» گزیده اشعار ویلیام باتلرییتس، «فردا و فردا و فردا» صد قطعه از ویلیام شکسپیر و «لاله‌ها» گزیده شعر شاعران زن انگلیسی‌زبان از دیگر ترجمه‌های رزا جمالی در نشر یادشده هستند.

 

http://www.bookcity.org/detail/29896