تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
نسخه چاپی/شهر کتاب
تاریخ : سه شنبه 28 تیر 1401 کد مطلب:30170
گروه: تازه‌های کتاب

راز داشتن روابط سالم

نگاهی به کتاب پنج زبان عذرخواهی

گسترش: کتاب «پنج زبان عذرخواهی» نوشته‌ی مشترک گری چاپمن و جنیفر توماس به همت نشر ذهن‌آویز به چاپ رسیده است. همه‌ی ما در جهان امروز با تضاد، تفرقه، خشم و کش‌مکش روبه‌رو هستیم و اغلب بهترین روابطمان را خراب می‌کنیم. ما چیزهایی می‌گوییم و کارهایی را انجام می‌دهیم که پشیمانی به همراه دارند و به این نتیجه می‌رسیم که هرطور شده باید خرابکاری‌هایمان را درست کنیم؛ اما غافلیم که همیشه گفتن متأسفم کافی نیست و این فقط گام اول در مسیر بازسازی است.

نویسندگان این کتاب می‌گویند: ما معتقدیم که قدم برداشتن به آن سوی یک عذرخواهی سریع و ساده و آموختن عذرخواهی مؤثر، به روشن کردن دوباره‌ی عشقی کمک می‌کند که به دلیل درد خاموش شده است. ما معتقدیم وقتی همگی عذرخواهی را یاد بگیریم و زبان عذرخواهی یکدیگر را متوجه شویم، می‌توانیم عذر و بهانه آوردن را با صداقت، اعتماد و لذت جایگزین کنیم.

در این اثر، گری چاپمن به شما کمک می‌کند تا روابطی را که به دست خود خراب کرده‌اید بازسازی کنید. او به شما می‌آموزد شفای واقعی زمانی حاصل می‌شود که شما پنج زبان عذرخواهی را یاد بگیرید: ۱) ابراز پشیمانی؛ «متاسفم!» ۲) قبول مسئولیت؛ «من اشتباه کردم.» ۳) جبران خطا؛ «چگونه می‌توانم آن را درست کنم؟» ۴) تغییر هدفمند؛ «من برای جلوگیری از تکرار، کاری خواهم کرد.» ۵) درخواست بخشش؛ «آیا می‌توانم از صمیم قلب تقاضای بخشش کنم؟»

اجازه ندهید خرابکاری‌هایتان به حال خود باقی بمانند یا زخم‌ها کهنه شوند. از همین امروز در مسیر بهبودی گام بردارید و دریابید که چگونه عذرخواهی‌های معنی‌دار می‌تواند دوستی‌ها، زندگی خانوادگی و ازدواج شما را مستحکم‌تر از همیشه کند.

گری چاپمن نویسنده‌ی سری کتاب‌های پرفروش «پنج زبان عشق» است که آثارش بیش از ۲۰ میلیون نسخه در جهان فروش رفته و به ۵۰ زبان ترجمه شده است. همچنین او نویسنده‌ی مشترک کتاب «پنج زبان عذرخواهی»، «پنج زبان قدردانی در محل کار» و ۴۵ کتاب دیگر است. دکتر چاپمن به سرتاسر جهان سفر کرده و سمینارهایی درباره‌ی ازدواج، خانواده و روابط برگزار کرده است و برنامه‌های رادیویی او در بیش از چهارصد شبکه رادیویی پخش می‌شود.

جنیفر توماس روان‌شناس بالینی، نویسنده، سخنران تد و کمک‌نویسنده‌ی مشترک «پنج زبان عشق» است. همچنین او در نگارش کتاب «پنج زبان عذرخواهی» به دکتر چاپمن کمک کرده است.

 

قسمتی از کتاب پنج زبان عذرخواهی:

در یک دنیای عالی و کامل نیازی به عذرخواهی نیست؛ اما از آنجا که جهان ما کامل و بی‌نقص نیست، نمی‌توانیم بدون عذرخواهی دوام بیاوریم. پیشینه‌ی تحصیلی من علم انسان‌شناسی است؛ یعنی مطالعه درباره‌ی فرهنگ بشر. یکی از واضح‌ترین نتیجه‌گیری‌ها در علم انسان‌شناسی این است که تمام مردم اصول اخلاقی دارند؛ یعنی همه بر این باورند که برخی چیزها درست‌اند و برخی نادرست. بی‌شک تمام انسان‌ها حس تشخیص خوب و بد دارند. در روان‌شناسی به این مقوله وجدان می‌گویند. در علم الهیات از آن به عنوان حس باید و نباید یا نقش الهی نام برده می‌شود.

البته استانداردهای رد کردن یا تأیید کردن یک رفتار از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. برای مثال، در فرهنگ اسکیموها اگر یک نفر در حال سفر باشد و غذایش تمام شود، اجازه دارد وارد خانه‌ی غریبه‌ای شود و هرچه را در دسترس است بخورد؛ اما در بیشتر فرهنگ‌های غربی، وارد شدن به خانه‌ای خالی، سرقت است و درواقع جرمی است که مجرم باید به مجازاتش برسد. اگرچه استاندارد کار صحیح از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است و گاهی حتی درون یک فرهنگ یکسان نیز متفاوت است، اما همه‌ی افراد قدرت تشخیص خوب و بد را دارند.

وقتی اصول اخلاقی یک نفر زیر سؤال می‌رود، آن شخص خشم را تجربه می‌کند. او قطعاً حس می‌کند که شخص مقابل کار اشتباهی انجام داده، از اعتماد او سوءاستفاده کرده و در نتیجه از او دلخور است. خطایی که رخ داده است مانند مانعی بین آن دو ایستاده و شکافی در رابطه ایجاد کرده است. حتی اگر آن دو بخواهند نمی‌توانند طوری زندگی کنند که انگار این خطا رخ نداده است. جک، که برادرش سال‌ها پیش از او کلاهبرداری کرده بود، می‌گوید: دیگر اوضاع هرگز مثل قبل نخواهد شد. مهم نیست این خطا و اشتباه چه باشد، مهم این است که حسی درون فرد دلخورشده نیازمند برقراری عدالت است. همین واقعیت‌های انسانی اساس سیستم‌های قضایی را در کشورها تشکیل می‌دهد.

شاید برقراری عدالت حس رضایت‌بخشی به فرد آسیب‌‌دیده بدهد؛ اما این عدالت نمی‌تواند رابطه را ترمیم کند. اگر کارمندی در حین ارتکاب به دزدی در شرکت دستگیر شود، سپس جریمه شود یا به زندان بیفتد، همه می‌گویند عدالت برقرار شد؛ اما قطعاً شرکت دیگر نمی‌خواهد آن کارمند را به سِمت قبلی خود برگرداند. از طرفی اگر یک کارمند از شرکت دزدی کند اما به‌سرعت مسئولیت خطایش را به عهده بگیرد، گزارش خطایش را به سوپروایزر شرح دهد، پشیمانی خود را ابراز کند، تمام ضررهای مالی را جبران کند و درخواست عفو و بخشش کند، احتمالش زیاد است که به او اجازه دهند فعالیتش را در شرکت ادامه دهد.

پنج زبان عذرخواهی را الهه علوی ترجمه کرده و کتاب حاضر در ۱۷۳ صفحه رقعی با جلد نرم چاپ و با قیمت ۹۸ هزار تومان عرضه شده است.

 

http://www.bookcity.org/detail/30170