تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
نسخه چاپی/شهر کتاب
تاریخ : سه شنبه 29 شهریور 1401 کد مطلب:30564
گروه: تازه‌های کتاب

ایران و جهان در آینه تاریخ چاپ شد

مجموعه مقاله های برگزیده همایش بین‌المللی «ایران و جهان در آینه تاریخ» به همت استادان ایران و بلغارستان در تهران چاپ شد.

 

Proceeding of International Conference on Iran and the World in the Mirror of History

مجموعه مقاله های برگزیده همایش بین‌المللی «ایران و جهان در آینه تاریخ» به همت استادان ایران و بلغارستان در تهران چاپ شد.

«ایران و جهان در آینه تاریخ» در حقیقت مجموعه مقاله های برگزیده همایش بین‌المللی با همین نام است که در ۲۲ و ۲۳ بهمن سال ۱۳۹۷ برابر با ۱۱ و ۱۲ سال ۲۰۱۹ میلادی به همت مرکز مطالعات ایران بالکان و اروپای مرکزی و با مشارکت دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تهران و دانشگاه گیلان در شهر صوفیا در کشور بلغارستان در جنوب شرقی اروپا، برگزار شد.

این همایش بین المللی از طرف دپارتمان ایران‌شناسی دانشگاه صوفیه «کلیمنت آخریدسکی مقدس» با همکاری مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی و مشارکت دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تهران و دانشگاه گیلان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس دپارتمان ایران‌شناسی دانشگاه صوفیه «کلیمنت آخریدسکی مقدس» برنامه ریزی شده بود.

دانشگاه «کلیمنت آخریدسکی مقدس»[1] یکی از قدیمی ترین و در عین حال بزرگترین مرکز آموزش عالی در شهر صوفیه کشور بلغارستان است که در سال ۱۸۸۸ میلادی تاسیس شده است. یکی از ویژگیهای مهم دانشگاه کلیمنت اخریدسکی، تحصیل در رشته ایران شناسی به عنوان یکی از رشته های حفاظت شده[2] در دانشکده شرق شناسی می باشد. دپارتمان ایران‌شناسی در سال ۱۹۹۴ میلادی در دانشگاه «کلیمنت آخریدسکی مقدس» تاسیس شد و در سال ۲۰۱۹ بیست و پنج سال از تاسیس آن می گذشت. این سمینار به مناسبت بیست و پنج سالگی تاسیس دپارتمان ایران‌شناسی ترتیب داده شد.

مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی موسسه ای غیر انتفاعی است که به ‌منظور گسترش و پيشبرد و ارتقای علمی مطالعات در حوزه روابط ایران، بالکان و اروپای مرکزی و توسعه کيفی نيروهای متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمينة مطالعات کاربردی کشورهای منطقه و روابط بین آنها در گستره تاریخ و دوران معاصر در شهر صوفیا پایتخت بلغارستان تشکيل شد.

در همایش «ایران و جهان در آینه تاریخ» استادان و پژوهشگران داخلی و خارجی در رشته های مختلفی از جمله تاریخ و جغرافیا، باستان شناسی، تمدن و باستان شناسی زبان و ادبیات فارسی، جامعه شناسی، اقتصاد، فلسفه و مطالعات دین، هنر و معماری و مطالعات سیاسی مقاله خود را ارائه کردند. محور اصلی کل مقاله ها ایران است.

از بین مقاله هایی که به دبیرخانه همایش رسیده بود تعدادی مناسب برای ارائه در نظر گرفته شد و از بین مقاله های ارائه شده و دریافت شده تنها ۲۲ مقاله مناسب برای چاپ انتخاب شد. این مجموعه مقالات نمونه یک کار جمعی با تلاش و همکاری چهار نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه از بلغارستان و ایران جمع آوری شده است که عبارتند از: ۱. دکتر نعمت‌الله ایران‌زاده از دانشگاه علامه طباطبائی، ۲. دکتر ایوو پانف از دانشگاه صوفیا، ۳. دکتر علیرضا پورمحمد از دانشگاه صوفیا، ۴. دکتر نرگس جابری نسب از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.

مجموعه مقاله های «ایران و جهان در آینه تاریخ» در یک جلد و در دو بخش فارسی (۳۰۹ صفحه) و انگلیسی (۱۰۷ صفحه) مجموعاً ۴۱۶ صفحه در قطع وزیری در انتشارات دانشگاه علامه به چاپ رسیده است. روی جلد فارسی کتاب با خط نستعلیق در رنگ آبی بسیار خوشرنگی نوشته شده است: «ایران و جهان در آینه تاریخ»

بخش فارسی این مجموعه شامل ۱۶ مقاله برگزیده و بخش انگلیسی این مجموعه شامل ۱۶ چکیده و ۶ مقاله برگزیده به زبان انگلیسی است. دکتر علیرضا پورمحمد از مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی سرآغازی زیبا و متین در شرح فعالیتهای مرکز و دکتر ایوو پانف از دانشگاه صوفیا مقدمه­ای با عنوان «راه‌های ورود کلمات فارسی در زبان بلغاری» بر این مجموعه نوشته است. همچنین مقاله دکتر نعمت‌الله ایران‌زاده با عنوان «نگاه آرمانشهری در شعر قیصر امین‌پور» و مقاله دکتر نرگس جابری نسب با عنوان «عرفای ایرانی و ترویج عرفان ایرانی در شبه قاره» در این مجموعه به چاپ رسیده است.

مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی در راستای اهداف مندرج در اساسنامه از ابتدای تأسیس اقدام به برگزاری نشست­های علمی منطقه‌ا‌ی و بین­المللی با موضوع ایرانشناسی و زبان فارسی کرده است؛ از آن جمله می­توان از همایش بین­المللی «ایران و بالکان در آینه تاریخ»[3] که در سال ۲۰۱۲ با حضور شرکت­کنندگانی از ۱۷ کشور به میزبانی دانشگاه صوفیه و با همکاری دانشگاه بین­المللی امام خمینی ایران، در کشور بلغارستان برگزار شد؛ همچنین همایش بین­المللی «نسخ خطی فارسی در بالکان و اروپای مرکزی»[4]، که در ماه فوریه سال ۲۰۱۷ با همکاری دانشگاه­های صوفیه و علامه طباطبائی تهران و با حضور بیش از هشتاد پژوهشگر در کتابخانه ملی بلغارستان برگزار شد. همایش بین­المللی «ایران و اروپا در آینه تاریخ»[5] که با همکاری دانشگاه­های صوفیه و علامه طباطبائی تهران با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از پژوهشگران ایرانی و اروپایی در دانشگاه صوفیه در بلغارستان برگزار شد؛ همچنین «دوره دانش افزایی منطقه­ای ایرانشناسی و زبان فارسی» که با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی در بلغارستان انجام شد، نام برد.

همایش بین المللی «ایران و جهان در آینه تاریخ» سومین همایش از مجموعه همایش­های ایرانشناسی مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی بود که در ادامه سلسله همکاری­های علمی در کشور بلغارستان برگزار شد. پیشتر چکیده مقالات این همایش به همت انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی تهران به زیور طبع آراسته شده است.[6]

برخی از مقاله های چاپ شده در بخش فارسی «مجموعه مقاله های برگزیده همایش بین‌المللی ایران و جهان در آینه تاریخ» عبارتند از:

سنت سفرنامه نویسی اروپاییان و دیدگاه آنان درباره ایران (عباس پناهی)، بررسی شناخته شده­ترین متون خُلقیات ایرانیان (آرمین امیر) تبارشناسی برساخت «مسئله ایلات و عشایر» در جامعه‌شناسی تاریخی ایران (علی جنادله )، سلسله اشرفیه شکوفه­ای از درخت تصوف اسلامی ایرانی در هند (نیره ابیات )، آیین گنوسی و تأثیر آن بر شاعران کلاسیک دوره بینابین (پروانه والامهر)، فلسفه، الهیات و ادیان ایران باستان( منصور میر)، تصحیح واژگانی و بحث دربارۀ وزنِ سرودۀ بنای همدان (محمدامیر جلالی، امیرحسین سالک)، زبان شعری و محتواپریشی شعر شاعران دهة هفتاد ایران ( محمد یعقوبی)، مفهوم منجی در شعر عبدالوهاب البیاتی و مهدی اخوان ثالث (زهره قربانی مادوانی)، خودکشی در اندیشة سیوران و صادق هدایت، رهایی از وسواس مرگ (آدلا چیرو)، دختران دانشجو و ارزشهای مادری (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه گیلان) (علی یعقوبی چوبری، معصومه محبی)، آمریکا، بازیگران منطقه‌ا‌ی و موازنه قدرت در سوریه ( مژگان قربانی)

 



[1] .https://www.uni-sofia.bg/

[2]. رشته های حفاظت شده، به رشته هایی گفته می شود که حتی در صورت وجود تعداد بسیار اندک دانشجویان متقاضی، یعنی حتی با یک یا دو دانشجو در سال، تعطیل نمی شوند.

[3] .Avangard prima، ۲۰۱۲. Sofia. Bulgaria.

[4]. مجموعه مقالات برگزیده این همایش در سال ۱۳۹۶ به همت انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی تهران منتشر شد.

[5]. مجموعه مقالات برگزیده این همایش در سال ۱۳۹۷ به همت انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی تهران منتشر شد.

[6]. چکیده مقالات برگزیده این همایش در سال ۱۳۹۷ به همت انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی تهران منتشر شد.

 

http://www.bookcity.org/detail/30564