تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
نسخه چاپی/شهر کتاب
تاریخ : شنبه 30 مهر 1401 کد مطلب:30725
گروه: گفت‌وگو

«دروازه میراکل» ماجراجویی جادویی و توجیه مرگ

گفت‌وگو با شهلا انتظاریان

هنرآنلاین: شهلا انتظاریان، مترجم و کارشناس کتاب کودک با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: نشر ایران‌بان رمان «دروازه میراکل» نوشته جس رد را برای مقطع سنی نوجوان منتشر کرد. داستان درباره پسری نوجوان است که خواهر نوزادش را از دست داده و این اتفاق تاثیر بدی بر او و خانواده‌ گذاشته و همگی افسرد شده‌اند.

او با بیان این که کتاب درباره توجیه مرگ و کنار آمدن با فقدان نزدیکان است، ادامه‌داد: در ایام کرونا و دو سه سال اخیر تعدادی از خانواده‌ها عزیزان خود را از دست داده‌اند؛ شخصیت‌های مختلف کتاب به مخاطب یاد می‌دهند اگر با چنین اتفاقی که یکی از مشکلات زندگی است روبه‌رو شدند همه زندگی را به‌خاطر غمی که دارند رها نکنند. 

انتظاریان با این توضیح که «دروازه میراکل» با ماجراجویی جادویی همراه است و مرگ موضوع کلی آن در لایه‌های کتاب پنهان است، افزود: ماجراجویی سه بچه که شاخه درخت جادویی را از یک محله‌ می‌شکنند و با خود می‌آورند و آن را می‌کارند. شاخه بارور می‌شود شکوفه‌های زندگی می‌دهد چیزی می‌شود که تمام کسانی که غمی دارند درد خود را فراموش کنند. به جای این که تک‌تک سر مزار عزیزان خود بنشینند کنار هم جمع می‌شوند با هم ارتباط برقرار می‌کنند و آن درخت حلقه‌ای می‌شود برای اتحاد این افراد.

او همچنین درباره کتاب «موسیقی استخوان» نوشته دیوید آلموند که از سوی نشر ایران‌بان منتشر شده، اظهارداشت: این رمان از مسئله آشتی با طبیعت و گذشتگان می‌گوید و بر موضوع صلح بسیار تاکید دارد.

انتظاریان با بیان این که داستان ماجرای دختری است که مادرش نقاشی می‌کند و پدرش عکاس مناطق جنگی است، تصریح‌کرد: این مادر ضمن این که نقاش است برای بچه‌هایی که مشکلات خاص دارند کار می‌کند. او از شرایط خسته می‌شود و دغدغه‌های جنگ در زندگی او تاثیر گذاشته است. مادر همراه دختر به جامعه روستایی که در آن به دنیا آمده فرار می‌کند. محیطی که از تکنولوژی مدرن خبری نیست. امکان برقراری اینترنت و تماس موبایل کم است. در مدتی که در روستا هستند با وجه‌های دیگری از زندگی روبه‌رو می‌شوند. دختر سراغ موسیقی می‌رود و همزمان با تاریخچه موسیقی آشنا می‌شود. در این رمان چند لایه دختر ارتباط جادویی با نیاکان گذشته پیدا می‌کند و با سازی که پیدا کرده موسیقی تولید می‌کند. آن‌ها به شهر برمی‌گردند و دختر در جلسه‌ای که در مخالفت با جنگ است با نواختن ساز مردم را به صلح دعوت می‌کند.

آثار زیادی با ترجمه انتظاریان به چاپ رسیده‌اند و چند کتاب نیز موفق به دریافت جوایزی شده‌اند همچون «پرنده بی‌آشیان» دیپلم افتخار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «تصاویر هالیس وودز» کتاب برگزیده شورای کتاب کودک ۱۳۸۷، «بچه- گل‌های گمشده» لوح تقدیر دوازدهمین جشنواره کتاب سلام، «تابستان زاغچه» دیپلم افتخار، لوح زرین پانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری و کتاب برگزیده شورای کتاب کودک ۱۳۹۱، مجموعه چهارجلدی «بازی با علم» لوح تقدیر نخستین جشنواره ملی انتخاب کتاب سال کودک و نوجوان ۱۳۹۰ و لوح تقدیر پانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری، «نان آور» لوح تقدیر دومین جایزه کتاب مهر، تقدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آثار او در هفته کتاب و کتابخوانی ۱۳۹۱، «گل» کتاب برگزیده شورای کتاب کودک ۱۳۹۳، «پلیس جدید» کتاب شایسته تقدیر شورای کتاب کودک ۱۳۹۴ و «پسری که تا ماه بالا رفت» کتاب شایسته تقدیر شورای کتاب کودک ۱۳۹۵.

 

http://www.bookcity.org/detail/30725