تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
نسخه چاپی/شهر کتاب
تاریخ : شنبه 28 آبان 1401 کد مطلب:30889
گروه: تازه‌های کتاب

دمکراسی برآیند پانزده قرن کژدیسی جوامع غربی

«انسان کژگونه؛ دمکراسی برآیند پانزده قرن کژدیسی جوامع غربی» منتشر شد.

ایلنا: کتاب «انسان کژگونه؛ دمکراسی برآیند پانزده قرن کژدیسی جوامع غربی» نوشته ژوزف هنریچ با ترجمه محسن عسکری جهقی به همت نشر نیماژ در ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۳۸۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار شد. 

«انسان کژگونه» روایتی جسورانه و شکوهمند از هم‌فر گشت فرهنگ و روان‌شناسی و نهادهای برآمده از آن‌ها ارائه می‌کند که براساس آن می‌توان چرایی وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای متفاوت جهان را درک و تحلیل کرد. خواننده‌ی ایرانی بی‌شک پس از مطالعه‌ی این کتاب به خود جرات نخواهد داد درباره‌ی توسعه و ترقی ایران همانند گذشته بیندیشد. 

این کتاب در چهار بخش به مباحثی از جمله «دگرگونش جامعه و روان‌شناسی»، «ریشه‌های انسان کژگونه»، «نهادهای نوین، روان‌شناسی‌های جدید» و «تولد جهان مدرن» می‌پردازد و سعی دارد تا درخصوص انسان در جامعه دمکرات، ثروتمند، روشن‌فکر و تحصیل‌کرده غربی، طایفه‌ها و دولت‌ها، خدایان ناظر، خانواده، تفاوت‌های روان‌شناختی، خانواده و کلیسا، اروپا و آسیا، تک همسری، تجارت و تعاون، قانون، علم و دین و... صحبت کند و انسان کژگونه را به چالش بکشد. 

در پشت جلد کتاب آمده است: 

شاید شما هم کژگونه باشید. اگر در جامعه‌ای غربی، صنعتی و ثروتمند با نظام سیاسی دمکراتیک پرورش یافته‌اید هیچ بعید نیست روان‌شناسی عجیب و غریبی داشته باشید. کژگونه‌ها برخلاف بسیاری از مردمان جهان، همچنین برخلاف اغلب انسان‌هایی که تاکنون روی کره‌ی خاکی زیسته‌اند، انسان‌هایی به‌غایت فردباورند، به‌سادگی همرنگ جماعت نمی‌شوند، ذهنی تحلیلگر و انتقادی دارند و مدام مشغول ویژگی‌ها و توانمندی‌های خویش‌اند. آن‌ها طی چند قرن اخیر سراسر اروژت را دربرگرفتند، رنسانس و انقلاب صنعتی را رقم زدند، ثروتمند شدند و تدریج سلطه‌ی خود را بر جهان افکندند. اما چرا و چگونه؟ 

ژوزف هنریچ (استاد مردم‌شناسی دانشگاه هاروارد) با بهره‌گیری از علوم مردم‌شناسی، اقتصاد، سیاست و زیست‌شناسی تکاملی به این پرسش فربه پاسخ داده است. وی ریشه‌ی این کژگونگی را در سال پانصد میلادی می‌کاود. تغییر بنیان‌های خانواده و سیاست‌های ازدواج از سوی کلیسای کاتولیک روم، همچنین آهنگ شتابان سواد آموختگی میان مردمان بخش‌هایی از اروپا در پی جنبش اصلاحات دینی، روان‌شناسی و سیم پیچی مغز آنان را تغییر داد و انسان‌های کژگونه‌ای آفرید که عمیقا به بازارهای آزاد، رقابت، تشکیل اتحادیه‌ها، اصناف و احزاب گرایش داشتند و فرهنگ، اقتصاد، جامعه و نظام سیاسی متناسب با روان‌شناسی خود را خلق کردند.

 

http://www.bookcity.org/detail/30889