تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
نسخه چاپی/شهر کتاب
تاریخ : دوشنبه 21 آذر 1401 کد مطلب:31031
گروه: اخبار حوزه فرهنگ

تمجید برنده نوبل ادبیات از «آلبر کامو»

آثار «انی آرنو» تنها چند سالی است که در خارج از فرانسه به شهرت رسیده‌اند بویژه پس از ترجمه انگلیسی رمان «سال‌ها» در سال ۲۰۰۸، که نامزد جایزه معتبر بین‌المللی من بوکر در سال ۲۰۱۹ شد.

ایسنا: «آنی ارنو» در مراسم دریافت جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۲ از «آلبر کامو» نویسنده مطرح فرانسوی تمجید کرد، نویسنده‌ای که ۶۵ سال پیش این جایزه مهم ادبی را دریافت کرده بود.

به گزارش ایسنا به نقل از لوکال، «ارنو» در میان دو هزار میهمانی که برای مراسم اعطای جوایز نوبل در تالار شهر استکهلم گرد هم آمده بودند، گفت: «از این که پس از ۶۵ سال زندگی، خود را در اینجا پیدا کردم، احساس شگفتی و سپاسگزاری عمیقی داریم و از رمز و رازی که مسیر پرمخاطره زندگی و نوشتن برایم برملا می‌کند، احساس شگفتی می‌کنم و از اینکه اجازه دادید به آلبر کامو و نویسندگان فقید یا معاصری که من آنها را تحسین می کنم بپیوندم، سپاسگزارم.»

«ارنو» که هفدهمین زن برنده نوبل ادبیات در تاریخ است گفت که با دریافت این جایزه ناگزیرم در جستجوی حقیقت سرسخت‌تر از پیش باشم.

«آلبر کامو» نویسنده فرانسوی که در آن زمان ۴۴ سال داشت، در سال ۱۹۵۷ برای مجموعه آثارش که شامل رمان هایی چون «بیگانه» و «طاعون» و چندین نمایشنامه و مقاله بود، برنده نوبل ادبیات شد و مانند کامو که در خانواده‌ای فقیر در الجزایر فرانسه به دنیا آمد، نوشته‌های ارنو به سفر خود از پیشینه طبقه کارگر به نخبگان ادبی فرانسه می‌پردازد.

آثار «انی آرنو» تنها چند سالی است که در خارج از فرانسه به شهرت رسیده‌اند بویژه پس از ترجمه انگلیسی رمان «سال‌ها» در سال ۲۰۰۸، که نامزد جایزه معتبر بین‌المللی من بوکر در سال ۲۰۱۹ شد.

«ارنو» در سال ۱۹۴۰ متولد شد و در شهر کوچکی واقع در «نرماندی» بزرگ شد. او در «دانشگاه روآن» تحصیل کرد و سپس در مدرسه مشغول تدریس شد. «ارنو» در فاصله ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۰ به عنوان استاد مشغول کار شد.

این نویسنده در بیش از ۲۰ کتابی که به چاپ رسانده، اغلب به روایت وقایع زندگی خود یا مردم اطرافش پرداخته است.

او نخستین رمان خود را در سال ۱۹۷۴ در فرانسه و در سال ۱۹۹۰ به زبان انگلیسی منتشر کرد. چهارمین کتاب او که با نام «جایگاه» منتشر شد، یک موفقیت ادبی برای او محسوب می‌شد.

«داستان یک زن» که نخستین‌بار در سال ۱۹۸۸ به فرانسوی منتشر شد و «جایگاه»، به آثار کلاسیک معاصر در فرانسه تبدیل شدند. «ارنو» در سال ۲۰۰۸ موفق شد جایزه ادبی «رنودو» را برای کتاب «سال‌ها» کسب کند.

 

http://www.bookcity.org/detail/31031