کد مطلب: ۴۱۴۹
تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲

شهرکتابی دیگر، آن هم در اطراف تهران افتتاح شد

انجام کارهای فرهنگی از آن دست اقداماتی است که وقتی حتی نظاره گر هم باشی، باز هم حس و حال خوبی خواهی داشت. انگار در دلت به حضورت در کنار اهالی فرهنگ افتخار می‌کنی. امروز یعنی عصر بیست و چهارمین روز از بهمن ماه ۹۲ ما هم همین حال و هوا را داشتیم. راستش باید در یک کلمه بگوییم امروز حالمان خوب شد. زیرا شاهد افتتاح شصت و پنجمین شعبه از فروشگاه‌های شهر کتاب بودیم. حتما مشتاق شده‌اید تا بدانید این فروشگاه در کدام منطقه واقع شده است؟
کافی است ما را در این گزارش همراهی کنید تا هم از مکان این فروشگاه مطلع شوید و هم اطلاعات جالبی از منطقه‌ای جوان در مسیر تهران تا کرج به دست آورید. اینجا گرمدره است. نامی که شاید تا دو، سه سال پیش کمتر به گوش‌ها خورده بود، اما حالا چند سالی است که به دلیل احداث مجموعه تفریحی- ورزشی دهکده آبی پارس روزانه می‌ه‌مان بالغ بر ۲۵۰۰ نفر است که از امکانات تعبیه شده در آن بهره‌مند می‌شوند و حالا جدای امکانات تفریحی، رفاهی و ورزشی این دهکده، اتفاقی فرهنگی نگین براق این انگشتری زیبا در مسیر تهران- کرج شده است. شهر کتابی که در بخش مرکز خرید این مجموعه از امروز به علاقه‌مندان خدمات دهی خواهد کرد.
در مراسم افتتاحیه شهرکتاب پارس خیلی از چهره‌های فرهنگی حضور داشتند و خوشحالیم که بزرگان این مرز و بوم آن قدر برای فرهنگ اعتبار قائلند که برای افتتاح یک فروشگاه فرهنگی همه دور هم جمع شده‌اند. احمد مسجد جامعی، رییس شورای شهر پایتخت، مریم بوبانی یا‌‌ همان عزیز سریال یادآوری که اخیرا از شبکه آی فیلم روی آنتن رفت، سید محمد بهشتی مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی و رییس هییت مدیره موسسه شهرکتاب، مهدی فیروزان مدیر عامل مئسسه شهرکتاب، فرشته طائرپور از تهیه کنندگان بزرگ کشور، سیدعلیرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی، علیرضا داوودنژاد از کارگردانان برجسته و... همگی اینجا جمع هستند.

دهکده‌ی آبی پارس


مهدی فیروزان: امیدوارم تجربه حضور مکانی فرهنگی در کنار مجموعه‌ای تفریحی در کشور الگو شود

مراسم افتتاحیه با قرائت قرآن و سرود ملی میهن عزیزمان آغاز می‌شود و بعد از خیر مقدم به میهمانان، فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب با ابراز خوشحالی از افتتاح این شعبه می‌گوید: «از اینکه شصت و پنجمین شعبه شهر کتاب در دهکده آبی پارس بنا نهاده شده بسیار خوشحالم. درحقیقت این انتخاب به لحاظ موقعیت مکانی و جغرافیایی‌اش اولین تجربه از این دست است و آرزو می‌کنم احداث آن در کنار مجموعه‌ای تفریحی- ورزشی در سراسر کشور آن قدر تجربه موفقی شود که به الگو تبدیل گردد.»
مدیرعامل موسسه شهر کتاب اضافه می‌کند: «سیستم اداره این موسسه سیستم باز است. بدین ترتیب که مشتریان وفادار ما همانقدر در اداره و برنامه ریزی مجموعه شهرکتاب موثر هستند که بنده به عنوان مدیرعامل. بنابراین امیدواریم این فروشگاه هم مخاطبان خودش را یافته تا بر تعداد شهروندان عضو شهر کتاب افزوده شود.»

سید محمد بهشتی: دهکده آبی و شهرکتاب فرصت ایجاد تعامل بین شهروندان را فراهم می‌آورند
سپس مهندس محمد بهشتی، رییس هیات مدیره موسسه شهر کتاب اظهار می‌دارد: «در مناطقی که جوان هستند متاسفانه روابط چندان عمیق نیست و شاید بتوان گفت همسایگی کمتر معنا دارد. زیرا شکل گیری روابطی این چنینی لازمه سکونت چندین نسل متوالی در یک محدوده است. از این منظر انجام فعالیت‌هایی که بتواند زمینه تعامل فرهنگی را فراهم کند و به نوعی مردم را در کنار هم جمع کند، بسیار مهم است. این اتفاق در این منطقه جوان با احداث مجموعه دهکده آبی پارس طی این چند سال رخ داده است. شهر کتاب هم عطر و طعمی فرهنگی را به این مکان تفریحی- ورزشی می‌بخشد.»
رییس هیات مدیره شهر کتاب ادامه می‌دهد: «با توجه به مراجعه کنندگان بالای دهکده آبی پارس؛ امیدواریم آن‌ها راوی خوبی باشند برای حضور موثر شهر کتاب.»

دهکده‌ی آبی پارس


احمد مسجدجامعی: مجموعه‌هایی این چنینی محرک توسعه مناطق هستند
در ادامه این مراسم رییس شورای شهر تهران که به رغم سرماخوردگی شدیدش اما به دلیل علاقه‌اش به فرهنگ و اشاعه آن در سطح مناطق در این مراسم حضور یافته بود، اظهار داشت: «راستش وارد این فضا که شدم با توجه به شرایط منطقه، احساس کردم مجموعه دهکده آبی پارس و شهر کتاب می‌توانند محرک توسعه و نقطه اوجی برای منطقه باشند.»
او به شکل متفاوت فعالیت شهر کتاب می‌پردازد و اضافه می‌کند: «کتاب فروشی‌ها در گذشته فقط به ارائه کتاب می‌پرداختند در حالی که شهر کتاب با ابتکار خلاقانه در ارائه انواع وسایل کمک آموزشی، کتاب‌های الکترونیکی و... کتاب فروشی‌ها را به سوپرمارکتی فرهنگی تبدیل کرده است تا فضا، فضایی خانوادگی شود.»
احمدمسجدجامعی ادامه می‌دهد: «البته شهرکتاب‌ها هویتی محلی می‌یابند. به عنوان مثال می‌گوییم شهر کتاب شریعتی، شهرکتاب فرشته و... شهر کتاب پارس هم بی‌شک این هویت محلی را یافته و دهکده آبی پارس به این هویت بخشی کمک خواهد کرد.»
با اتمام مراسم افتتاحیه حضار به گشت و گذار در این مرکز فرهنگی دعوت می‌شوند تا پاتوق فرهنگی خانواده‌هایی که ازاین پس به مجموعه دهکده آبی پارس مراجعه می‌کنند، اولین مراجعانش را تجربه کند.
سید صدرالدین بهشتی: باید به نیاز فرهنگی مردم پاسخ داد
سید صدرالدین بهشتی مدیر شهرکتاب پارس به نظر جوان‌تر از آنی می‌آید که برای افتتاح فروشگاهی با رویکرد فرهنگی بخواهد ریسک کند اما او که از خانواده‌ای فرهنگ دوست است، در پاسخ به این سوال که چرا اینجا و چرا شهر کتاب؛ می‌گوید: «شاید پاسخ به احساس نیاز مردم این محدوده یعنی شهریار، اندیشه، مارلیک، وردآورد، گرمدره و... اولین و مهم‌ترین دلیلم برای احداث شعبه‌ای از مجموعه شعب شهر کتاب در اینجا بود. زیرا از میدان آزادی تا کرج شعبه‌ای نیست و مردم برای رفع نیاز‌هایشان دراین حوزه ناگزیر هستند مسافت زیادی را طی کنند. ضمن اینکه این منطقه به لحاظ فرهنگی بکر است. اما اینکه چرا اینجا در کنار مجموعه دهکده آبی پارس شهر کتاب افتتاح می‌شود شاید یکی از دلایلش تعداد مراجعان این مجموعه تفریحی است و دلیل دیگرش هم این است که احساس کردم مراجعه کنندگان به دهکده آبی پارس نیاز دارند تا در کنار جذابیت‌های متعدد این مجموعه از امکانات فرهنگی هم برخوردار شوند.»
البته شهر کتاب یک مکان جالب دیگر را هم در دلش جا داده و آن هم کافی شاپی است که در بخش انتهایی این فروشگاه بزرگ و دوطبقه تعبیه شده است.

دهکده‌ی آبی پارس


سید علیرضا بهشتی: ایجاد چنین مجموعه‌هایی عمق و اصالت فرهنگی را به افراد برمی گرداند
یکی از میهمانان ویژه افتتاح شصت و پنجمین شعبه شهر کتاب علیرضا بهشتی است. از او می‌خواهیم درخصوص جانمایی این شعبه نظرش را بگوید: «کارهایی که در این منطقه انجام شده بی‌شک اتفاقات ارزشمند و بزرگی است که می‌تواند در تعامل افراد با یکدیگر موثر باشد. تاسیس شعبه‌ای از شهر کتاب را در اینجا به دو جهت اَتُمیزه شدن فرهنگ امروز ما و البته لمپنیزه شدن آن مفید می‌دانم. چون فرصتی را فراهم می‌آورد تا مانع از گسترش این پدیده‌ها شود. درحقیقت ایجاد چنین مجموعه‌هایی عمق و اصالت فرهنگی را به افراد برمی گرداند و کمک می‌کند تا ارتباطات مردم شکل بهتری به خود بگیرد. بی‌شک دهکده آبی پارس و البته شهر کتاب فرصت کنار هم قرار گرفتن افراد جامعه در فضایی سالم را فراهم کرده‌اند و مراجعه کنندگان بالای این مجموعه تفریحی ورزشی در افزایش مخاطبان شهر کتاب تاثیرگذار خواهد بود.‌‌ همان طور که شهر کتاب هم به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی می‌تواند نیازهای مخاطبان پارک آبی را مرتفع کند.»
فرشته طائرپور: این مجموعه به مثابه گنجی کم نظیر برای اهالی منطقه است
فرشته طائرپور نیز یکی دیگر از مدعوین است که با اشتیاق کتاب‌های شهر کتاب را تورق می‌کند، جلو می‌رویم و عرض ادبی. از او می‌خواهیم با توجه به تجربیات فرهنگی‌اش برای ما از افتتاح شهرکتاب پارس بگوید: «شاید اغلب مخاطبین این مجموعه اهالی و بومی‌های این محدوه باشند که با توجه به فضایی که اینجا فراهم شده، باید گفت صاحب گنج کم نظیری شده‌اند. فضاهای این چنینی می‌تواند علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی را افزایش دهد. به نظر من از الزامات هر مکان تفریحی یا ورزشی و حتی مراکز خرید این است که مجموعه‌های فرهنگی همانند شهر کتاب در کنارشان فعال باشند. زیرا باعث می‌شود همه افراد با هر سلیقه‌ای بتوانند از مجموعه لذت ببرند. به عبارت دیگر چه آن فردی که برای استفاده از پارک آبی آمده و چه همراهش که علاقه‌مند به مطالعه است می‌توانند همزمان نیاز‌هایشان را مرتفع نمایند.»

ساعت کاری شهر کتاب پارس از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب همه روزه حتی ایام تعطیل دایر است تا اقلامی همچون انواع کتاب ازکتاب‌های کودک گرفته تا آثار کهن بزرگان ادب ایران زمین و کتب به زبان اصلی و آموزشی، لوازم التحریر با کیفیت بالا، هدایا، لوازم تزیینی، انواع سی دی، اسباب بازی، سفال و صنایع دستی، عروسک، پازل، وسایل کمک آموزشی و البته شهر کتاب یک مکان جالب دیگر هم دارد و آن هم کافی شاپی است که در بخش انتهایی این فروشگاه بزرگ و دوطبقه تعبیه شده است.

کلید واژه ها: دهکده‌ی آبی پارس -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST