کد مطلب: ۴۱۶۹
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲

آغاز دوره‌ی روش‌شناسی نقد ادبی

این دوره با حضور ۸۵ دانشجو و در ۲۴ جلسه برگزار می‌شود. دکتر نجومیان در جلسه اول این دوره به تشریح مفاهیم نظریه، رویکرد، نقد و روش پرداخت و اشاره کرد که در این دوره به صورت عملی نظریه‌های نقد بر آثار و ادبیات کلاسیک و معاصر فارسی کار می‌شود تا دانشجویان با روش‌های نقد ادبی آشنا شوند.

وی در باب تبیین مفهوم نظریه گفت: نظریه‌پرداز مشاهده‌گر است نه کنش‌گر و نظریه‌پرداز ارتباط‌دهنده است و از مجموعه نظریه‌ها، یک سری رویکردهای نقادانه شکل می‌گیرد و رویکردها همان نظریه‌ها هستند که به ادبیات نزدیک می‌شوند و هدف نقد، ارزیابی متن است و هدف این دوره ارایه‌ی راه‌هایی برای خواندن متن است.

دکتر نجومیان در این جلسه با طرح‌ پرسش‌هایی از آراء نظریه‌پردازان فرمالیسم روسی همچون یاکوبسن، اشکلوفسکی، توماشفسکی و موکاروفسکی به انطباق این پرسش‌ها با متون ادبی اشاره کرد که دانشجویان این پرسش‌ها را درباره‌ی اشعار مولانا، حافظ و شعر نو و ادبیات داستانی به کار ببرند.

وی همچنین به تشریح آرای باختین و چندصدایی و کارناوال‌گونگی پرداخت و در پایان این جلسه به تفصیل به آراء صاحب‌نظران نقد نو اشاره کرد و تفاوت‌های منتقدان فرمالیسم روس و صاحب‌نظران نقد نو را برشمرد.

شایان ذکر است که در دوره‌ی روش‌شناسی نقد ادبی به ترتیب نقدهای ساختگرا، روایت‌شناسی، نشانه‌شناسی، پساساختگرا و واساز، خواننده‌محور، زن‌محور و مطالعات هویت جنسی، جامعه‌شناختی و مکتب فرانکفورت، روان‌شناختی، روانکاوانه و کهن‌الگویی، ماتریالیسم فرهنگی و تاریخ‌گرایی نو، تحلیل گفتمان و نشانه‌شناسی فرهنگی، پسااستعماری، بوم‌شناختی و جغرافیایی تحلیل و بررسی و به صورت عملی بر روی متون فارسی کار می‌شود.

حضور در این دوره فقط برای کسانی میسر است که ثبت‌نام کرده باشند.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST