کد مطلب: ۳۰۳۲۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

سایت فلسفه‌ی پزشکی راه‌اندازی شد

هدف از تأسیس حلقه‌ی فلسفه‌ی پزشکی ایجاد فضای گفتگوی انتقادی میان پزشکی و جامعه، اصحاب علوم انسانی و علوم پزشکی و به چالش کشیدن انگاره‌های نادرست درباره‌ی سلامت و بیماری است.

همه‌گیری کرونا نشان داد که همه‌ی مسائل حوزه‌ی سلامت کشور با تکیه بر علوم زیست‌پزشکی حل‌شدنی نیست و ما نیاز به تأملات نظری و فلسفی داریم. در دو دهه‌ی گذشته فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی متنوعی در حوزه‌های مختلف فلسفه‌ی پزشکی و علوم انسانی سلامت در کشور انجام شده است که نشانگر اقبال به گفتگوی میان‌رشته‌ای علوم انسانی و علوم پزشکی است. به نظر می‌رسد این تلاش‌ها نیاز به قوام‌بخشی و جهت‌دهی دارد تا گفتمان فلسفه‌ی پزشکی در ایران برنامه‌ی پژوهشی- آموزشی مدون و پیش‌رونده‌ای داشته باشد. از این رهگذر فهم ژرف‌تری از مسائل حوزه پزشکی حاصل شود که می‌تواند در امر ارتقاء سلامت جامعه تأثیرگذار باشد.  تأسیس «حلقه‌ی فلسفه‌ی پزشکی»  می‌تواند به‌عنوان گامی در این مسیر تلقی شود. «حلقه فلسفه پزشکی» نهادی علمی متشکل از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های مختلف است که می‌کوشند در همکاری با یکدیگر و بهره‌گیری از رویکردهای میان‌رشته‌ای به تأمل در مسائل پزشکی و سلامت بپردازند. حلقه فلسفه پزشکی به هیچ نهاد یا سازمانی وابسته نیست و اشخاص حقیقی (اساتید، دانشجویان، نویسندگان ...) آن را اداره می‌کنند. مؤسسان این حلقه، علیرضا منجمی، پزشک و دکترای فلسفه علم و فناوری و رئیس پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی، دکتر غلامحسین مقدم حیدری، دکترای فلسفه علم و فناوری و مدیر گروه تاریخ علم پژوهشگاه علوم انسانی و دکتر حمیدرضا نمازی، پزشک و دکترای اخلاق پزشکی و رئیس موزه ملی تاریخ پزشکی هستند.

این حلقه درصدد است تا با تقویت گفتگوی میان‌رشته‌ای، مسائل حوزه‌ی سلامت و پزشکی را نقد و تحلیل کند و اهمیت تأملات فلسفی-تاریخی در پزشکی را نشان دهد. اولین گام لاجرم معرفی فلسفه پزشکی کلاسیک، همچون مفاهیم سلامت و بیماری، علیت در پزشکی و ازاین‌دست است. اما آنچه ما در اینجا از «تأمل فلسفی» مدنظر داریم، فراتر از مباحث فلسفه‌ی پزشکی کلاسیک است و تأملات نظری در باب نسبت پزشکی با جامعه، تاریخ، فناوری، علوم طبیعی و علوم انسانی را نیز در برمی‌گیرد. هدف ایجاد فضای گفتگوی انتقادی میان پزشکی و جامعه، اصحاب علوم انسانی و علوم پزشکی و به چالش کشیدن انگاره‌های نادرست درباره‌ی سلامت و بیماری است. آشنا کردن پزشکان و سایر مراقبان سلامت و دانشجویان علوم پزشکی با اهمیت علوم انسانی در حوزه‌ی سلامت و آموزش فلسفه پزشکی به آنان یکی از اهداف اصلی است.  در این راستا سایت و اینستاگرام فلسفه‌ی پزشکی به انتشار مقالات، یادداشت‌ها، معرفی کتاب و مجلات و برگزاری میزگرد، نشست‌های تخصصی، درس گفتار و کارگاه خواهد پرداخت.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST