کد مطلب: ۳۱۲۶۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱

انتشار نامه‌ی ۱۰۴ دانشجوی فلسفه‌ی دانشگاه تهران پس از شش ماه

انصاف نیوز:

نامه‌ی ۱۰۴ دانشجوی فلسفه‌ی دانشگاه تهران با این توضیح در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است:

محمود خاتمی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است که در سال ۹۳ افشای سرقت علمی گسترده‌اش موجب جنجال بزرگی در سطح بین‌المللی شد. گرچه دانشگاه تهران، بر خلاف وعده‌اش، هیچگاه نتایج بررسی اتهامات خاتمی را اعلام نکرد، اما از سال ۹۳ تا کنون خاتمی در گروه فلسفه تدریس نکرده است. با این حال در بهار سال جاری زمزمه‌هایی از بازگشت خاتمی به دانشکده ادبیات در میان استادان و دانشجویان این دانشکده شنیده می‌شد که منجر شد ۱۰۴ نفر از دانشجویان فلسفه این دانشکده نامه‌ای را خطاب به سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، تنظیم کنند. از آنجا که متأسفانه این نامه پس از گذشت بیش از شش ماه هنوز بی‌جواب مانده، متن این نامه جهت انتشار به رسانه محترم انصاف نیوز تقدیم می‌شود:

جناب آقای دکتر مقیمی،

 

رئیس محترم دانشگاه تهران،

همانطور که مستحضر هستید افشای سرقت علمی گستردهٔ آقای محمود خاتمی، استاد تمام گروه فلسفهٔ دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، در پاییز سال ۱۳۹۳ رسوایی بزرگی برای جامعهٔ دانشگاهی ایران و علی‌الخصوص دانشگاه تهران ایجاد کرد. متأسفانه دانشگاه تهران که در بیانیه‌ای وعده داده بود در سریع‌ترین زمان ممکن مسئله را بررسی و نتیجه را اعلام می‌کند، تا امروز نتیجهٔ بررسی‌هایش را اعلام نکرده است. آنچه وضعیت را تأسف‌برانگیزتر می‌کند زمزمه‌هایی است که از احتمال بازگشت آقای خاتمی به تدریس در دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی شنیده می‌شود. پیرو این مسئله، ما، جمعی از دانشجویان فلسفهٔ دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، لازم می‌دانیم نکاتی را خدمت جنابعالی عرض کنیم:

اولاً، تعلل هفت‌سالهٔ دانشگاه تهران در اعلام نتایج بررسی‌های خود دربارهٔ پروندهٔ آقای خاتمی از نظر جامعهٔ دانشگاهی غیرقابل‌پذیرش است. بنابراین از جنابعالی خواستاریم نتایج بررسی‌های دانشگاه تهران دربارهٔ پروندهٔ آقای خاتمی را در سریع‌ترین زمان ممکن به اطلاع جامعهٔ دانشگاهی برسانید. امید است اعلام نتایج این تحقیقات، ولو به صورت دیرهنگام، تا حدی جبران‌کنندهٔ آبروی ریختهٔ دانشگاه تهران در این پرونده باشد.

ثانیاً، آقای خاتمی در زمان افشای سرقت علمی گسترده‌شان، استاد تمام بوده‌اند. به نظر می‌رسد لااقل بخشی از ترفیعات ایشان به‌واسطهٔ آثاری بوده که بعداً منحول بودنشان به اثبات رسیده. همچنین در ضمن افشای سرقت‌های علمی گستردهٔ آقای خاتمی این نیز مشخص شد که بسیاری از کتب انگلیسی آقای خاتمی توسط ناشران نامعتبر و بدنام منتشر شده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد لازم باشد دانشگاه تهران مجدداً ترفیعات آقای خاتمی را بررسی کند و تعیین کند کدام یک از آن‌ها به‌واسطهٔ آثاری بوده که ارزش علمی نداشته‌اند.

ثالثاً، آقای خاتمی از سال ۹۶ تا امروز حداقل ۱۵ کتاب فارسی و ۸ کتاب انگلیسی منتشر کرده‌اند. با توجه به سابقهٔ ایشان در تألیفات قبلی و حجم تحیربرانگیز و استثنایی مکتوبات ایشان در سال‌های اخیر لازم است پیش از هر تغییری در وضعیت آقای خاتمی، دانشگاه تهران کمیته‌ای تخصصی جهت بررسی اصالت آثار جدید آقای خاتمی تشکیل بدهد.

رابعاً، آقای خاتمی هیچگاه مسئولیت اشتباهاتشان را نپذیرفته‌اند و از جامعهٔ دانشگاهی بابت اشتباهاتشان عذرخواهی نکرده‌اند. افزون بر این نشانه‌هایی هم دیده می‌شود از آنکه ایشان بر برخی رویه‌های سابق خود پای فشرده‌اند و کماکان بر انتشار کتاب‌های انگلیسی به واسطهٔ ناشران نامعتبر و یا از طریق سرویس‌های انتشار مستقل کتاب مداومت ورزیده‌اند. با توجه به این نکات ما معتقدیم تدریس مجدد آقای خاتمی در دانشکدهٔ ادبیات حیثیت علمی این دانشکده را بیش از پیش لکه‌دار خواهد ساخت.

امیدواریم درایت جنابعالی موجبات اعتلای نام دانشگاه تهران را فراهم سازد.

با آرزوی توفیقات

جمعی از دانشجویان فلسفهٔ دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران

توضیح: تصویر اسامی امضا کنندگان در اختیار انصاف نیوز است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST