کد مطلب: ۲۱۲۹
تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱

پایگاه اینترنتی پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان راه‌اندازی شد

پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، فصلنامه‌ای پژوهشی، تحلیلی و آموزشی در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان است که نخستین شماره‌ی آن در سال ۱۳۷۴ منتشر شد.
انتشار این فصلنامه که در سال ۱۳۸۶ پس از سیزده سال انتشار، متوقف شده بود؛ در زمستان ۱۳۹۰ دوباره از سر گرفته شد.
صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی حجوانی
سردبیر: علی اصغر سیدآبادی
مدیر هنری: کیانوش غریب‌پور
دستیار سردبیر: مریم محمدخانی

 فصلنامه‌ی پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان (تأسیس: ۱۳۷۴) تنها مجله‌ی تخصصی و نظری ادبیات کودک و نوجوان در ایران است که از سوی بخش خصوصی (موسسه‌ی نشر افق) منتشر می‌شود.
محتوای مجله درباره‌ی مسایل و موضوعات مرتبط با ادبیات و کتاب کودک و نوجوان است که در قالبهایی مانند مقاله، نقد، گفتوگو، معرفی پایان نامه و چکیدهی مقالات مطبوعات منتشر می‌شود.
مخاطبان فصلنامه، نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، تصویرگران، کتابداران، معلمان، مربیان، والدین و تمام دست اندرکاران ادبیات و کتاب کودک و نوجوان‌اند.
پژوهشنامه پس از سیزده سال انتشار منظم، (تابستان ۱۳۷۴ تا زمستان ۱۳۸۶) و وقفه‌ای چهارساله، انتشار خود را در دوره‌ی جدید، از زمستان سال ۱۳۹۰ از سر گرفت. رویکرد جدیدی که در این دوره مورد توجه قرار گرفت، این بود که در کنار بحثهای فنی و تخصصی، جنبه‌ی کاربردی و عملی فصلنامه نیز افزایش یابد. با این هدف، ضمیمه‌ای با نام «فهرست لاک پشت پرنده» به آن افزوده شد که مخاطبانش، علاوه بر خوانندگان متخصص مجله، خانواده‌ها، کتابفروشان و همه افرادی هستند که دست اندرکار انتخاب و معرفی کتاباند. «لاک پشت پرنده» فهرستی از کتابهای مناسب است که به همت گروهی از منتقدان و نویسندگان پژوهشنامه پس از بررسی کتابهای کودک و نوجوان منتشر شده در یک فصل، تهیه و پیشنهاد می‌شود.
در هر شماره از پژوهشنامه موضوعی در قالب «پرونده» مورد توجه قرار گرفته و بخش عمده‌ای از مجله به آن موضوع اختصاص یافته است.
پشتیبان و ناشر پژوهشنامه، انتشارات افق است، اما محتوای آن بدون هیچ دخالتی از سوی ناشر، تأمین می‌شود.
هم چنین فهرست لاک پشت پرنده با پشتیبانی موسسه شهر کتاب (فروشگاه مرکزی شهرکتاب) تهیه می‌شود، اما در داوری کتاب‌ها موسسه شهرکتاب و مجله پژوهشنامه هیچ دخالتی ندارند.
گروهی از نویسندگان و منتقدان برجسته‌ی کشور از طیف‌های متنوع و‌ گاه متضاد، در طول سالیان مختلف با پژوهشنامه همکاری کرده‌اند اما درهای این مجله همواره به روی همکاران جدی باز است.

برای دسترسی به پایگاه اینترنتی پژوهشنامه‌ی ادبیات کودک و نوجوان این‌جا کلیک کنید.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST