کد مطلب: ۲۹۸۷۱
تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱

حُجرۀ خورشید

به تازگی کتاب «حجره خورشید» اثر سودابه کریمی به همت انتشارات روزنه منتشر شده است. مقالات شمس تبریزی، تصحیح محمدعلی موحد کامل‌ترین و منقح‌ترین و مناسب‌ترین متنی است که در اختیار ما است. با این حال روشن است که همچنان راه برای ویرایش‌ها و خوانش‌های جدید گشوده است. کتاب حاضر توضیح مختصری است برای حدود ۱۰۰ صفحه از این تصحیح. ترتیب متن جز در موارد بسیار نادر همان است که در تصحیح دکتر موحد آمده، با تغییراتی که گاهی در نحوۀ خوانش یا چینش مطالب اعمال شده است. در این کتاب نه به تاریخ عرفان پرداخته شده و نه به تاریخ ادبیات؛ بلکه بنا دارد گفته‌های شمس را در سخنان عارفان با شاعران یا حکمای گذشته بجوید که البته در جای خود کاری مفید و ارزنده است . شارح می‌خواهد ببیند شمس چه نگاهی به هستی داشت؟ و تعبیرش از خدا، انسان، نیاز، اخلاق، جبر، ایمان، متابعت و... چیست؟ این کار را با جست‌و‌جو در کلام شمس و پی گرفتن آن در مجموعه سخنان مولانا، یعنی مثنوی معنوی، دیوان کبیر، فیه ما فیه، مجلس سبعه و تا اندازه‌ای با رجوع به مناقب العارفین و به ساله سپهسالار انجام می‌دهد. یکی از امکانات مهمی که این کتاب در اختیار مخاطبان محقق خود می‌گذارد، تفکیک موضوعی گفته‌های شمس است. سعی شده است هر بند از مقالات از نظر معنا با موضوع یا موضوعاتی پیوند داده شود.  کتاب همچنین شامل سه پیوست نسبتا مفصل در باب هستی شناسی شمس و مولاناست. در این پیوست‌ها کوشیده شده تصویری هرچند اجمالی از دو اصل مهم هستی شناسانه در اندیشۀ شمس و مولانا به دست داده شود. شاید بهتر باشد پیش از خواندن متن اصلی این سه پیوست مطالعه شود. حُجرۀ خورشید تلاشی برای فهم سخنان شمس با رجوع به گفته‌های مولانا است.
نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه دهم خرداد ساعت ۱۵ به نقد و بررسی کتاب «حُجرۀ خورشید»  اختصاص دارد که با حضور محمودرضا اسفندیار، ایرج رضایی و سودابه کریمی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST