کد مطلب: ۳۱۲۲۳
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱

هایدگر و ویتگنشتاین: مقایسه‌ای از نظرگاه انسان‌شناسی فلسفی

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۲۷ دی ماه ساعت ۱۵ با سخنرانی دکتر احسان کریمی‌ترشیزی به بحث درباره‌ی «هایدگر و ویتگنشتاین: مقایسه‌ای از نظرگاه انسان‌شناسی فلسفی» اختصاص دارد.

این بحث تحقیقی است در مبانی اندیشه‌های هایدگر و ویتگنشتاین، از یک نظرگاه انسان‌شناسیک. از این روی، هدفی که در پی آن است، گرچه بی‌سابقه نیست، بلندپروازانه و تا حدی مخاطره‌آمیز است، چرا که می‌کوشد این دو فیلسوف بزرگ قرن بیستمی را، که آن‌ها را برجسته‌ترین نمایند‌گان دو سنت فلسفی به ظاهر متفاوت، و حتی متباعد، می‌انگارند، در حد توان و مایه‌ی خود، در یک گفت‌وگوی فلسفی سازنده وارد کند. این گفتگو بر مدار ایده‌ا‌ی اساسی سر و شکل می‌گیرد: «انسان‌شناسی‌های فلسفی اساسا مشابهی در بن و بنیاد تفکرات فلسفی ویتگنشتاین و هایدگر به طور ضمنی نهفته است.» عصاره‌ی این پژوهش ما را به این‌ نکته می‌رساند که معظم مراد هر دو فیلسوف آن بوده است که بنیادها و زمینه‌های متافیزیکی و وجودشناسیک بایسته برای یک انسان‌شناسی فلسفی نو را فراهم آورده، آن را در برابر تصویر غالب و مسلط انسان در عصر جدید بنشانند.

گفتنی است دکتر احسان‌ترشیزی برای نگارش رساله‌ی «هایدگر و ویتگنشتاین: مقایسه‌ای از نظرگاه انسان‌شناسی فلسفی»   برگزیده‌ی هفتمین و هشتمین دوره‌ی جایزه‌ی دکتر رضا داوری اردکانی شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانیketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc  و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST