کد مطلب: ۳۱۱۴۳
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱

خلاصه الاشعار فی الرباعیات

ابوالمجد محمدبن‌مسعودبن‌مظفر تبریزی از فضلای نیمه‌ی نخست قرن هشتم است که در حدیث و تاریخ و ادب و ریاضی نزد استادان برجسته‌ی تبریز که در آن عصر مهم‌ترین مرکز فرهنگی ایران و محل آمدوشد دانشمندان نامدار بود درس خواند. رساله‌های مجموعه سفینه تبریز که به هست او گردآوری و کتابت شده گویای آگاهی او از علوم گوناگون است. خلاصة الأشعار فی الرباعیات از زمره رباعی‌نامه‌های موضوعی است که ابوالمجد تبریزی آن را در پنجاه باب و مشتمل بر پانصد رباعی در نیمه نخست قرن هشتم هجری تألیف و تدوین کرده است. نقل رباعیات بزرگان معاصر ابوالمجد در آذربایجان و اران مانند امین‌الدین حاجی و جلال‌الدین عتیق در کنار درج رباعیات کسانی مانند اثیر الدین امری و خواجه نصیرالدین طوسی گویای گرایش‌های محیط ادبی و عرفانی تبریز در آن عصر است. به‌تازگی این کتاب با تصحیح و تحقیق سیدمحمد عمادی‌حائری و به همت نشر هرمس منتشر شده است.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه سیزدهم دی ساعت ۱۵ به بحث و گفت‌وگو درباره‌ی کتاب «خلاصه الاشعار فی الرباعیات» اختصاص دارد که با حضور سیدعلی میرافضلی، جواد بشری و سیدمحمد عمادی‌حائری برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحهٔ این مرکز در آپارات پیگیری کنند.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST