کد مطلب: ۳۰۰۴۲
تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

الگوگرایی در اخلاق

به‌تازگی کتاب «الگوگرایی در اخلاق» نوشته‌ی لیندا زَگزِبسکی با ترجمه‌ی امیرحسین خداپرست به همت نشرکرگدن منتشر شده است. لیندا زَگزِبسکی، درمقام یکی از نظریه‌پردازان برجسته‌ی فضیلت، در این کتاب استدلال می‌کند که پیش از تشخیص الگوهای خوبی، و حتی بدی، نمی‌توانیم معیاری برای خوبی، یا بدی، داشته باشیم. به نظر او، نظریه‌ی اخلاق نظامی از مفاهیم است که در آن برخی مفاهیم برحسب مفاهیمی دیگر تعریف می‌شوند. ما، برای پیشگیری از ابتلا به دور مفهومی، برخی مفاهیم را یا تعریف‌ناشده بر جای می‌گذاریم یا آنها را به امری خارج از قلمرو ارزیابی اخلاقی بازمی‌گردانیم. زگزبسکی پیشنهاد می‌کند که این امر خارجی نه ماهیت انسان، عقلانیت یا اراده‌ی الاهی، بلکه شخص الگو باشد. الگو کسی است که اشاره‌ی ما را به واژه‌هایی مانند «شخص خوب» و «شخص واجد حکمت عملی»، بدون استفاده از مفاهیم توصیفی یا غیرتوصیفی، تثبیت و تحکیم می‌کند.
نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه هفتم تیر ساعت ۱۶ به نقد و بررسی کتاب «الگوگرایی در اخلاق»  اختصاص دارد که با حضور مصطفی ملکیان و امیرحسین خداپرست برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.


0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST