کد مطلب: ۳۱۰۵۰
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱

«امید» استان ون هوفت به بازار آمد

هنرآنلاین: مهدی نصراله‌زاده، مترجم با این توضیح که کتاب «ناکجاآباد در زمان عسرت» را برای چاپ به انتشارات بان سپرده به هنرآنلاین گفت: این اثر نوشته راسل جاکوبی درباره اتوپیا و بحث‌های فلسفی و سیاسی مربوط به آن است. نویسنده در دفاع از ایده‌های ناکجاآبادی اتوپیایی صحبت می‌کند.

او با بیان این که جاکوبی از روشنفکران چپ امریکایی‌ است، ادامه‌داد: این نویسنده، نظر به سابقه بعضا سیاهی که پروژه‌های اوتوپیایی در طول تاریخ داشته و دارند، کوشیده با طرح ایده «ناکجاآباد شمایل‌شکن» که در واقع همان اوتوپیای سلبی‌- منفی ا‌ست همچنان این ایده را قابل ‌دفاع و برای روزگار الان لازم بداند. او ابتدا تلاش می‌کند اتهام تمامیت‌خواهی را از روی اوتوپیاگرایی و اوتوپیاگرایان بردارد و بعد با غور در الهیات منفی کلیمی می‌کوشد رد پای این نوع اوتوپیاگرایی و به‌طور کلی سنت شمایل‌شکنی را نزد متالهان و روشنفکران کلیمی پیدا کند.

نصراله‌زاده همچنین از انتشار کتاب «امید» نوشته استان ون هوفت خبر داد و افزود: این اثر که به‌تازگی در نشر بیدگل منتشر شده است از مباحث پیرامون امیدواری و نسبت آن با آرزو، خیال‌اندیشی و بحث‌های از این دست دفاع می‌کند.

او با این توضیح که کتاب «امید» رویکرد تحلیلی دارد، ادامه‌داد: نویسنده شروط چندگانه‌ای را در فصل ابتدای کتاب ذکر کرده است که اگر این شروط مهیا باشد می‌توان درباره امید صحبت کرد. نویسنده تلاش کرده به این تعبیر که انسان به امید زنده است معنا دهد. نسبت امید با آرزو، عقلانی بودن امید، واقع‌بینی در امیدواری، کندوکاو در نحوه حضور امید در عرصه‌های پزشکی، سیاست و دین، آسیب‌شناسی امید و در همین ارتباط، موعودگرایی، هزاره‌گرایی و سایر باورهای آخرالزمانی از بخش‌های آن است. امید متافیزیکی مبحث دیگر کتاب محسوب می‌شود.

نصراله‌زاده با بیان این که امید ساختار بنیادین هستی و نحوه زیست در جهانی مملو از خاطرات است، تصریح‌کرد: ون هوفت امید را از آرزو، دعا، خیال‌اندیشی و مفاهیمی که مشابهت‌های دارد متمایز کرده است. در فصولی موارد انضمام‌تری ذکر می‌کند و تلاش دارد آن شروط را اعمال کند مثلا اگر درباره بیماری گفته درباره اخلاق پزشکی هم صحبت می‌کند. درباره دین هم سخن گفته چون پیشینه دینی و متافیزیکی در او برجسته است.

 

0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST