کد مطلب: ۷۷۳۶
تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

زمانی رهبران فکری دوست داشتند به عنوان نویسنده شناخته شوند

ایلنا: محمدحسن شهسواری با حضور در غرفه‌ی نشر چشمه به خبرنگار ایلنا گفت: استقبال از نمایشگاه بیش از انتظار من است. با توجه به جابه‌جایی نمایشگاه و مشکل دوری راه که باعث شد خود من هم در مسیر گم شوم، استقبال خوب است. درباره آثار موجود هم نمی‌توانم نظر کیفی بدم زیرا همه را نخواندم، اما از نظر کمی؛ ناشران به آثار ایرانی اقبال کمتری نشان می‌دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا ما در دهه‌ی چهل و پنجاه نویسندگان بزرگی داشتیم اما در ادبیات امروز، از وجود چنین نویسندگانی محروم هستیم، اظهار کرد: نمی‌توانیم دهه‌های گذشته را با امروز مقایسه کنیم. اساساً آن دهه، دوره‌ای بود که در دنیا نویسندگان و روشنفکران بسیار مطرح و مورد توجه بودند. عوامل زیادی در شکل‌گیری یک دهه ادبی با نویسندگان خوب مؤثر است.

شهسواری افزود: یکی از عواملی که باعث شده آثار خوب منتشر نشود؛ ممیزی است و دیگر اینکه ناشران برای چاپ آثار نویسندگان سختگیری نمی‌کنند و به همین دلیل مخاطب اعتماد خود را نسبت به نویسندگان ایرانی از دست داده‌است. جایی که باید ناشران سخت‌گیری کنند؛ آسان می‌گیرند و جایی که نباید سخت‌گیری شود، ارشاد سخت‌گیری می‌کند.

این نویسنده ادامه داد: در گذشته نویسندگان مهم‌ترین اشخاص جوامع خود بودند. کسانی همچون ژان پل سارتر رهبر فکری جهان و جلال آل احمد رهبری فکری ایران، مایل بودند باعنوان نویسنده شناخته شوند. نباید شرایط زمان و مکان را فراموش کرد. در گذشته کتاب، به اندازه‌ی امروز رقیب نداشت.

شهسواری با بیان اینکه نباید ادبیات کشورهای انگلیسی زبان را با ایران مقایسه کرد، گفت: در اروپا کتاب جایگاه خود را از دست نداده اما نمی‌توان اروپا و کشورهای انگلیسی زبان مثل هند و بنگلادش را با زبان محلی فارسی مقایسه کرد.

برنده‌ی جایزه‌ی ادبی گلشیری در پاسخ به این سؤال که جوایز ادبی چقدر می‌توانند در رشد رمان و داستان تأثیرگذار باشند، اظهار کرد: زمانی بود که در این مملکت ۱۰ جایزه‌ی ادبی خصوصی برگزار می‌شد اما امروز یکی - دو جایزه بیشتر باقی نمانده و بقیه را تعطیل کردند.

وی با اشاره به اینکه جایزه‌های ادبی دولتی مانند جایزه‌ی جلال نیز می‌توانند در فروش یک کتاب تأثیر گذار باشند، گفت: امروز که من در نشر چشمه هستم می‌بینم بیشترین کتابی که به فروش می‌رسد، کتاب «پاییز آخرین فصل است» نوشته‌ی نسیم مرعشی است.

 

 

کلید واژه ها: محمدحسن شهسواری -
0/700
send to friend
مرکز فرهنگی شهر کتاب

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ - ۸۸۷۱۷۴۵۸
دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

 

تمام محتوای این سایت تحت مجوز بین‌المللی «کریتیو کامنز ۴» منتشر می‌شود.

 

عضویت در خبرنامه الکترونیکی شهرکتاب

Designed & Developed by DORHOST